fbpx

írj ide a kereséshez...

Íme az átfogó Tesla-vásárlási útmutató

Tény, hogy a Teslák technológiailag a világ legfejlettebb autói közé tartoznak. Abban is biztosak vagyunk, hogy ezek az autók az iparág legizgalmasabb termékei között vannak, éppen ezért rengetegen várják, hogy végre befizethessenek a Tesla-élményre. Az viszontont szintén igaz, hogy mindez nem érkezik olcsón. Európában a legolcsóbb Tesláért is magas prémiumárat kell fizetnünk, ráadásul a gyártó hivatalos jelenléte nélkül hamarabb kacsintunk át a használtautók piacára. A Teslák modelljein azonban olykor nehéz eligazodni.

Éppen az említett problémára igyekszik megoldásként szolgálni az alábbi Tesla vásárlási útmutató, amelyben kivesézzük az összes modell változatait, illetve egy-két Tesla-funkciót, amely egyáltalán nem elhanyagolható az autóknál.

Autopilot

Szinte senki sem gondolná, hogy az Autopilot ennyire meg tudja bonyolítani a Teslák vásárlását. Elvégre vagy megvették az autóhoz az extrát, vagy nem, igaz? Korántsem. Sőt, az autókban található Autopilot-rendszerek felépítése – és így egyben képessége – is különbözik.

Alapvetően négy Autopilot-hardvert különböztetünk meg a Teslákban:

  • Autopilot Hardware 1 (HW1) – 2014.09 – 2016.10
  • Autopilot Hardware 2 (HW2) – 2016.10 – 2017.08
  • Autopilot Hardware 2.5 (HW2.5) – 2017.08 – 2019.03
  • Autopilot Hardware 3 (HW3) – 2019.03-tól napjainkig

Az első Autopilotot 2014 októberében vezette be a Tesla, és onnantól az autókban az alapfelszereltség részeként érkeztek a működéséhez szükséges kamerák és szenzorok. A fél-önvezető rendszer működését egy 2500 dolláros extra megvásárlásával oldhatták fel a tulajok.

Csak az Autopilottal felszerelt autókban található kamera a visszapillantó mögött

Ahhoz, hogy meggyőződjünk róla, hogy van Autopilot 1-es hardver az autóban, vetnünk kell kívülről egy pillantást az első szélvédőre. A középső visszapillantó tükör mögött ugyanis egy kamera árulkodik róla, hogy abban a modellben van-e Autopilot, vagy sincs.

Ahhoz, hogy megtudjuk, hogy Autopilot 1 vagy 2 van az autóban, az első kerekek mögötti résznél a Tesla logót kell megvizsgálnunk. Ha ebben találunk egy elrejtett kamerát, akkor HW2-vel van dolgunk, ha viszont nem, akkor egy HW1-es Teslát nézünk éppen.

Az Autopilot 2-es és 2.5-ös hardverek között nincs kívülről látható különbség. Itt főként a kamerák képminősége és a számítógép komponensei javultak, ráadásul ennél már elérhető a beépített fedélzeti kamera funkció is. A gyártási dátumon kívül tehát semmi más nem árulkodik arról, hogy 2-es vagy 2.5-ös hardver van az autóban.

A 2019 márciusában megérkezett HW3-ról szintén csak az autó gyártási dátuma árulkodik, ám fontos megemlíteni, hogy mind a HW2-es, mindpedig a 2.5-ös Autopilottal felszerelt autókba be tudja szerelni a Tesla a HW3-as csomagot akkor, ha abba megrendelték a Full Self-Driving csomagot. Nem véletlen, hiszen a Tesla csak a Hardware 3-as Autopilotokkal engedélyezi majd a teljes önvezetést.

Az Autopilot kamerái, szenzorai és feldolgozóegysége tehát adott minden 2014 szeptemberétől gyártott Teslában, ám arról, hogy megrendelték-e az autóhoz az Autopilot extrát, csak az autó kijelzője árulkodik.

Supercharger

A Supercharger töltőhálózat a Teslák egyik legnagyobb előnye a versenytárs villanyautókkal szemben. A gyártó által üzemeltetett saját villámtöltő-hálózaton akár fél óra alatt is képesek lehetünk 80%-os töltöttségre hozni egy lemerült Teslát. A Superchargerekkel mostanra szinte bármerre találkozunk, amerra csak mennénk, a használatuk pedig nem is lehetne egyszerűbb.

A kezdetekben a tulajdonosoknak nem kellett fizetniük a Superchargerek használatáért. Ez természetesen idővel változott, mostanra pedig már az autók többségénél nem adja ingyen a Supercharger töltési lehetőséget a Tesla. Érdekes játékot játszik a gyártó a régebben megvásárolt ingyenes Supercharger töltéssel rendelkező autókkal, hiszen a 2017 január 15-e előtt megvásárolt Tesláknál átruházható az élettartamra vonatkozó ingyenes töltés, ám ha az autót a Teslának adják el, akkor a gyártó fizetőssé teszi a töltést az autón.

Model 3 (2018 – napjainkig)

A Model 3-ason nem sokat változtatott a Tesla a gyártás megkezdése óta, legalábbis ami a felszereltséget és az extrákat illeti. Az árak viszont annál mozgékonyabbak voltak az elmúlt pár évben. Az Autopilot és a Full Self-Driving csomagokon kívül sosem kínált extrákat a Tesla a Model 3-hoz, így pusztán a felszereltségi szintből kiderül egy vásárló számára, hogy mivel is áll szemben pontosan.

  • Alap beltér – Nincs ülésfűtés, alap hangrendszer
  • Fél-prémium beltér – Fűthető ülések elöl, jobb hangrendszer
  • Prémium beltér – Fűthető ülések elöl és hátul, prémium hangrendszer

A Model 3 még mindig egy egészen új autónak számít, a kereslet pedig továbbra is magas a Tesla olcsóbbik szedánjára, ezért a használt példányok ára nem annyival kevesebb az újakénál, mint más modelleknél. Mégis megérheti befizetni egy használt Model 3-asra akkor, ha valaki nem szeretné kivárni, hogy a Tesla legyártsa a megrendelt autóját.

Model S (2012 – napjainkig)

A Model S a Tesla legrégebbi modellje a palettán, amely rengeteg szoftveres frissítést és apró változtatást kapott a nyolcéves pályafutása során. A gyártó egyszer az autó külsejéhez is hozzá nyúlt, hogy hatékonyabb és mutatósabb legyen az elektromos szedán. A Model S évről évre változik, és az új modellek mindig jobbak valamiben a tavalyiaknál.

Lássuk, hogy mik derülnek ki a Model S megjelöléseiből:

  • P – Performance, vagyis teljesítménycentrikus változat
  • Szám (60-tól 100-ig) – az akkumulátor mérete kWh-ban
  • D – Dual Motor, azaz kétmotoros összkerékhajtott változat
  • L – Ludicrous Speed, azaz még fokozottabb motorteljesítmény

A Standard Range, Long Range és Performance változatok mind kétmotoros összkerékhajtást kaptak a Teslától.

A Model S esetében nem mindig egyértelmű, hogy mit kapunk a pénzünkért, hiszen egy évben akár többször is változhatott a kínálat, vagy vándorolhatott egy-egy extra egy fizetős csomagból az alapfelszereltségbe. A legfontosabb, hogy ha vásárláskor van egy kikötésünk egy adott extrával kapcsolatban, akkor érdemes mindig ellenőrizni, hogy az az adott autóban megtalálható-e.

2012 június – 2014 október – klasszikus lökhárító, Autopilot nélkül, MCU 1, ingyenes Supercharging (ellenőrizendő)

Az első Model S éppen annyira lenyűgöző dizájnnal érkezett, mint a jelenleg gyártott változat. Gyönyörű formák kívül, és egy rendkívül minimalista kialakítás belül. A teljesítmény szintén lenyűgöző, az emberek pedig azokban az időkben nem is igazán sejtették, hogy egy villanyautó egyáltalán lehet gyors. Azt pedig, hogy ennyire, azt végképp nem.

A 2014-ig gyártott változatban azonban talán van egy-két olyan dolog, amivel a Tesla-fanok nem elégednének meg. A 17 hüvelykes érintőkijelző a még lassabb MCU 1-es médiavezérlőt használja, amelyel nem olyan folyamatos az élmény, mint az újabb változatokkal. A középkonzol hiánya sokaknak frusztráló lehet, a lökhárító dizájnja pedig inkább az ízlés kérdése. Autopilot ekkor még nem volt, így a sofőröknek be kell érniük a hagyományos sebességtartó automatikával.

2014 október – 2016 április – klasszikus lökhárító, Autopilot 1, MCU 1, ingyenes Supercharging (ellenőrizendő)

2014 októberében a Tesla bevezette az első Autopilotot, ami a most használható funkciók többségére a mai napig képes. Az ezzel felszerelt autók figyelik a környezetük, reagálnak az előttünk haladó viselkedésére, automatikusan kanyarodnak, parkolnak vagy éppen kiállnak nekünk, és a sávváltásokat is az autóra bízhatjuk. Csak a legújabb Autopilot-funkciók nem érhetők el az első hardverrel felszerelt változatnál.

Ugyanekkor bukkantak fel a “P”, azaz Performance Teslák, amelyek valamelyest jobban ki vannak hegyezve a teljesítményre. Nem sokkal a Performance Teslák bevezetése után megjelent az Insane Mode, azaz a Ludicrous elődje, amely egy teljesítményt fokozó extra. Ezzel a Teslák már majdnem kerek három másodperc alatt lőttek ki 60 mérföld per órás tempóra. Nem sokkal ezt követte 2015-ben a már említett Ludicrous, amellyel becsúsztak három másodperc alá a Teslák. Mind az Insane, mindpedig a Ludicrous Mode kizárólag a Performance változatoknál volt elérhető.

A P85D bevezetésével a Tesla egy új “Next Gen” ülésopciót is bevezetett, amelyet a Recaro gyártott az amerikaiaknak. A Recaro első ülések stabilabban tartották a sofőrt és utasát mint az eredeti Futuris gyártmányúak, ami előnyként szolgált a Performance változatok esetében, mikor egy-egy kanyarban szükség volt a megfelelő oldaltámasztásra. Később az összes Model S-hez kaphatók voltak a “Next Gen” ülések.

A 2016 márciusában vásárolt Model S-eknél váltott a Tesla a ma is használt Slipstream felnidizájnra, ami a két eredeti opciót váltotta fel.

Bal fentről sorban haladva: 18″ Five-Spoke | 19″ Slipstream | 21″ Turbine | 21″ Twin-Turbine

2016 április – 2016 augusztus – Frissített dizájn

 

2016-ban a Model S megkapta az első és egyben egyetlen külső frissítését. Ebben megváltozott az első és hátsó lökhárítók dizájnja, és új fényszórókat is kapott a márka büszkesége. A külső frissítés egyben nem hozott belső újításokat, vagyis a sofőrök rendelkezésére még mindig az Autopilot 1-es változata állt.

2016 augusztus – 2017 január – Az “Unikornis”

Néhány hónappal az új külső bevezetése után a Tesla bemutatta az Autopilot 2-t, illetve megjelent az Enhanced Autopilot csomag. Ezek a Teslák egészen kecsegtetőek, hiszen már az új külsővel rendelkeznek, egészen naprakész technikával, és átruházható korlátlan ingyenes Supercharger töltéssel.

Ezek ráadásul abban a szűk periódusban készültek, amikor a Tesla kínálatában szerepelt a perforált ülséfűtés- és hűtés, illetve a fűtött kormány. Az ezzel a konfigurációval kimaxolt Model S-ek még mindig a legjobban felszerelt példányok.

A teljes élménytől csak egyetlen alkatrész gától, mégpedig az MCU 1-es vezérlő, amellyel nem érhetők el az olyan funkciók, mint az autón belüli streaming-szolgáltatások, vagy a karaoke.

Szintén ebben a periódusban mutatta be a Tesla a ma is használt prémium üléseket.

2017 január – 2018 március – Viszlát ingyenes töltés!

Az ebben a periódusban készült Model S-ekben minden ugyanaz, mint a fent említett változatokban, ám a korlátlan ingyenes töltési buliban itt már nem volt része a vásárlóknak. Helyette 400 kWh-nyi, azaz nagyjából 1600 km-nyi ingyenes töltést kapnak évente a Model S vásárlók, ami nem is olyan rossz ajánlat a Teslától.

2018 március – 2019 április – MCU2, HW3

2018 márciusában a Tesla a Model S és X esetében is bevezette a Model 3-ban már korábban debütált MCU2-es vezérlőt. Ez alapjáraton gyorsabb és erősebb volt az addig használt MCU1-es vezérlőnél, amelynek köszönhetően az egész Tesla felhasználói élmény feljebb ugrott egy szintet. Ezzel együtt az ezzel felszerelt autókban elérhetők az olyan funkciók is, mint a streaming-szolgáltatások, vagy a karaoke.

Az Autopilot HW3-at egy év múlva, 2019 márciusában kezdte el a Model S-ekbe szerelni a Tesla. A frissítés nem tartalmazott mást, mint egy új feldolgozóegységet, vagyis a kamerák és szenzorok változatlanok maradtak. A teljes önvezetéshez azonban a Tesla úgy látta, hogy nem lesz elég a korábbi számítógép, ezért a HW3-as egy új Tesla gyártmányú feldolgozóegységet hozott a Model S-be.

Ha valaki a Hardware 3-as csomagot szeretné az autójában tudni, akkor érdemes egy olyan Model S-t keresni, amelyben megvásárolták a Full Self-Driving csomagot. Ezesetben ugyanis még ha Hardware 2-es vagy 2.5-ös Autopilot is van az autókban, a Tesla beszereli majd a HW3-ast akkor, mikor végre előrukkolnak a teljesen önvezető rendszerükkel. Addig pedig nincs különbség a két rendszer működése között.

2019 április – napjainkig – Raven

A Model S-ek legújabb változata kínálja az eddigi legnagyobb hatótávot, számszerint akár 600 kilométert. Ezzel együtt a legfrissebb változatokban egy új aktív felfüggesztés dolgozik, amelyet sokszor csak “Raven”-ként emlegetnek, hiszen a Tesla a fejlesztés idején ezen a kódnéven hívta a projektet.

A Model S-ek és X-ek már régebb óta dolgoznak aktív felfüggesztésekkel, de az új rendszer figyeli az út- és időjárási viszonyakat, hogy ehhez hangolja finomra az autó rugózását. Emellett több mechanikai tapadást kínálnak a Raven Model S-ek, köszönhetően annak, hosz a lengéscsillapítók sportmódba állításakor feszesebbé válik az autó.

Tesla Model X (2016 – napjainkig)

 

A Tesla Model X korántsem kapott annyiféle konfigurációt, mint a Model S, ám így is 11 féle változatot különböztetünk meg a villany-SUV-ból. Az egyik nagy különbség a két modell között, hogy az X esetében minden kivitel neve mellett szerepel a “D”, azaz minden Model X duplamotoros összkerékhajtással rendelkezik.

Másik nagy különbség a férőhelyek száma, hiszen a Model X a rendeléskor választott opció szerint 5, 6 vagy akár hétüléses kivitelben is kapható.

Monopost vs ledönthető középső üléssor

A 2016-os megjelenéstől 2017 júliusáig a Model X-ek középső üléssora egy úgynevezett “Monopost” dizájnt kapott, amelyben az üléseket külön külön egyetlen helyen rögzítették az autó belsejében. Ezesetben a szélső ülések állíthatók voltak, de nagy hátrány, hogy így a középső üléssort nem lehetett előre síkba dönteni, és így jelentősen kisebb volt a Model X elérhető csomagtere.

2017 júliusától az öt- és hétüléses Model X-ekbe hagyományos középső üléssort tettek, amelyeket már síkba lehetett dönteni, ezzel növelve a maximális csomagtérkapacitást. A hatüléses Model X megtartotta a monopost dizájnt.

Ötüléses konfiguráció

Az alap ötüléses Model X-ek a legkevésbé népszerűbbek a vásárlók körében. A harmadik üléssor helyett ezesetben plusz csomagteret kapunk, ami egyesek számára előnyre válhat, így azoknak, akiknek nincs szüksége a több férőhelye, de sokszor akarják telepakolni a Model X-et, azoknak érdemes fontolóra venni ezt a kialakítást. Már csak azért is, mert az ötüléses Model X-ek a legolcsóbbak a három változat közül.

Hatüléses konfiguráció

A hatüléses egyértelműen a legkényelmesebb konfiguráció a hátul ülők számára. A középső sorban így két motorikusan állítható ülés kapott helyet, amelyek között bizonyos modelleknél még egy középkonzol is található. A többi esetben a két ülés között üres helyet találunk, hogy könnyeben elérhető legyen a leghátsó két férőhely.

Hétüléses konfiguráció

A hétüléses konfiguráció gyakorlatilag ugyanaz, mint az ötüléses, csak a Tesla beszerel még két extra ülést harmadik sorként. Ezesetben a középső sorban nem különálló, motorikus ülések vannak, hanem az ötüléses konfigurációra jellemző hagyományos középső üléssor. Ez a kialakítás ajánlja a legtöbb férőhelyet, de a kényelem mégsem olyan, mint a hatüléses Model X-eknél.

Hardveres és szoftveres újítások

A Model X többnyire a Model S-sel egyszerre kapja a frissítéseket, így az Autopilot és az MCU fejlesztései is ugyanakkor érkeztek, mint az elektromos szedánnál.

  • 2016.07 – 2016.08 – Autopilot 1, MCU 1, Ingyenes Supercharging
  • 2016.08 – 2017.01 – Autopilot 2, MCU 1, Ingyenes Supercharging
  • 2017.01 – 2018.03 – Autopilot 2, MCU1, Fizetős Supercharging
  • 2018.03 – 2019.04 – Autopilot 2, MCU2, Fizetős Supercharging
  • 2019.04 – napjainkig – “Raven”

A Raven frissítést a Model S-sel egyetemben a Model X is megkapta.

Roadster (2008,2010-2011)

Roadster 1.5 – VIN 1-500

Nos, elsőre érdekes, hogy a Roadsterek megnevezése 1.5-től kezdődik. Az eredeti 1.0 változatból ugyanis 25 darab készült, amelyekbe kétsebességes váltot szereltek. Ezeket később kicseréték a jelenleg is használt egysebességes áttétre, amelyeket a mai napig használják a villanyautókban. Ezzel pedig az első autók is 1.5-ösök lettek.

Az 1.5-ös Roadster különös ismertetőjele a hagyományosnak tekinthető váltó. A 2.0 és 2.5-ös változatokban ugyanis már egy gombbal választunk menetirányt.

A Roadster 1.5-ben továbbá nincs kesztyűtartó – helyette az utasoldalon egy kis tárolórekeszbe tehetjük a fontos iratokat.

Roadster 2.0 – VIN 500-963

A 2.0-s frissítés komoly változásokat hozott a Roadsternél. Új motort és vezérlést is kapott a Lotus-kasztnis Tesla, amellyel bevezették a Roadster Sport performance változatokat. Ezek 3.7 másodperc alatt gyorsultak nulláról 60 mérföld per órára (96 km/h).

Roadster 2.5 – VIN 964 – 2500

A Roadster utolsó változata több technológiai frissítést és külső ráncfelvarrást is kapott. Az elektromos vezérlő ismét frissült, annak érdekében, hogy a hajtás jobban bírja a melegebb éghajlatokon is. Tolatókamera és két DIN-es érintőkijelző is került a Roadsterbe, ráadásul az üléseket is átdolgozták egy kissé a jobb oldaltartás érdekében.

Külsőleg nagyot újult az autó eleje, illetve a hátsó diffúzort is átdolgozták, amelyeknek köszönhetően könnyen megkülönböztethető a 2.5-ös Roadster a korábbiaktól. Emellett egy új ezüst színű és fekete sportfelnit is kapott a Tesla első modellje.

Érdekel, hogy milyen testközelből egy Tesla Model 3 Performance?

Műszaki paraméterekkel kapcsolatos kérdésed van vagy szakértővel szeretnéd átbeszélni a modellek közti különbségeket?

➡️➡️➡️ Jelentkezz most Pálinkás Attila tanácsadással összekötött tesztvezetésére!

Képek/Forrás: Teslasok, CurrentAutomotive

Beszélgess a közösségi oldalunkon! teslasok.hu

Send this to a friend